Ewolucja Streetwear

2020-07-05 by AniaK

Na ulicach, w biurze, na wybiegu i nie tylko. Streetwear stał się nie tylko nieodłącznym elementem świata mody, ale również zaczął zajmować pozycję jego przewodnika. Mimo bycia obecnym w na ulicach już od dekad, tak naprawdę do mainstreamu wszedł stosunkowo niedawno. Obecnie styl ten przewija się przez wybiegi największych projektantów, ale jeszcze niedawno był dla wielu jedynie zabawą. Jak to się stało, że kreacje wyjęte prosto z ulicy zainspirowały świat high fashion?

Pierwsza marka streetwear:

Początki streetwearu sięgają lat siedemdziesiątych. Marki takie jak Stüssy, założona w Kalifornii, postawiły na zabawę stylem i artystyczne podejście do swoich ubrań. Cały świat surfingowy i skaterski Los Angeles dołączyły do współtworzenia tego fenomenu. Razem z unikalnością pojawiających się na ulicach ubrań powstała cała kultura. Taka, która ponad kunszt i perfekcyjne wykonanie odzieży stawiała na wyjątkowość i tożsamość marki. 

Ostatecznie streetwear stał się nieodłącznym elementem wydarzeń kulturalnych na terenie całego USA. W latach 80-ych i 90-ych był już synonimem środowiska hip-hop. Na ulicach zaczęły pojawiać się takie marki jak BAPE czy Off-White, które pomogły przypieczętować znaczenie streetwearu w świecie mody. 

Streetwear bardzo szybko stał się podejściem, sposobem na życie a nie tylko stylem. Stał się akceptowalny w różnych środowiskach i przy różnych okazjach. Marki początkowo kompletnie niezwiązane z tą częścią mody zaczęły również wypuszczać kolekcje inspirowane stylem ulicznym. Streetwear okazał się być dostępny dla każdego przeciętnego zjadacza chleba. Czy to na ulicy czy w biurze, stał się normą.

Kolaboracje z artystami:

Przez lata na rozwój tego stylu wpłynęły liczne kolaboracje z celebrytami. Gwiazdy różnego formatu zaczęły współtworzyć kolekcje ze znanymi projektantami lub promować je swoją twarzą. Raperzy, piosenkarze i aktorzy – wszyscy uczestniczyli w rozwoju streetwearu. Dobrymi tego przykładami może być chociażba wspólna kolekcja dla Pumy z Rihanną czy przynosząca już milionowe dochody marka Kanye Westa – Yeezy. Od surfingowej zabawy T-shirtami po największe wybiegi mody, streetwear zaczął wytyczać szlaki modowe. 

Jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o naszych rodzimych streetwearowych markach to historię Kamuflage możesz poznać tu. Równie interesujący był rozwój marki Tede PLNY, o której z kolei poczytasz tutaj

Zdjęcia: 1 – ANN/streetwear.pl, 2 – ANN/f5.pl, 3 – ANN/elsewhere.com