Historia Nike Air Force 1 – butów, które zmieniły popkulturę

2021-08-09 by Ewelina G

Nike Air Force 1 jest najlepiej sprzedającym się modelem sneakersów w historii. Według statystyk udostępnionych w 2017 roku, z okazji 35-lecia AF1, jego sprzedaż dała marce Nike 28 miliardów dolarów. Jaka historia kryje się za tym ikonicznym modelem?

Model Air Force 1 to jeden z najbardziej kultowych sneakersów, jakie kiedykolwiek wyprodukowała firma Nike. Wydany w 82 roku pod nazwą „Air Force”, wyrósł z silosu do roli ulicznego niezbędnika, zdobył uznanie na skalę światową i stał się fenomenem kulturowym. Od czasu premiery, model doczekał się ponad 2000 wariacji, ale, co zadziwiające, niewiele się w nim zmieniło przez ostatnie 36 lat.

Fenomen Nike Air Force 1

Ten kultowy już model butów został zaprojektowany przez Bruce’a Kilgore’a (znasz?), który zaczynał swoją karierę w Nike jako jeden z wielu designerów produktowych. Na początku lat 80-tych Kilgore miał za zadanie stworzyć świeżą sylwetkę do koszykówki i w swojej pierwszej próbie udało mu się stworzyć właśnie Air Force 1. Szczęście nowicjusza? Zdecydowanie nie. Kilgore stworzył wiele innych wyróżniających się sylwetek – przede wszystkim Air Jordan III.

Zainspirowany butami Nike Approach, Kilgore wyciął górną część modelu Air Force 1, aby dać mu wsparcie tradycyjnego high topu, jednocześnie zapewniając dodatkową elastyczność. Kilgore był pionierem okrągłej podeszwy zewnętrznej, która to miała umożliwić koszykarzom dominację na boisku dzięki doskonałej przyczepności. Wczesny projekt buta trafił do Tinkera Hatfielda (wkrótce legendarnego projektanta obuwia), który był pod tak wielkim wrażeniem tego nowatorskiego projektu, że aż zainteresował się projektowaniem sneakersów. Tak więc, bez Air Force 1, Hatfield może nigdy nie stworzyłby jednych z najbardziej kultowych sylwetek Nike…

Nike Air Force 1 i NBA

Kiedy w ’82 roku model Nike Air Force 1 pojawił się na rynku w swojej oryginalnej wersji o wysokiej cholewce, towarzyszyła mu kampania marketingowa z udziałem gwiazd NBA. Sześć największych wówczas nazwisk: Moses Malone, Michael Cooper, Jamaal Wilkes, Bobby Jones, Mychal Thompson i Calvin Natt zostało zaangażowanych do kultowej już sesji zdjęciowej, w której zawodnicy mieli na sobie białe garnitury i byli ustawieni na pasie startowym samolotu. Z okazji 25-lecia modelu Air Force 1 w 2007 roku, sesja została odtworzona z udziałem najnowszych gwiazd NBA. Wzięli w niej udział: Lebron James, Steve Nash, Paul Pierce, Rasheed Wallace, Chris Paul i Kobe Bryant.

Nike Air Force 1/1 CV1758-100

W ’83 roku, Air Force 1 Low zadebiutowały jako casualowa alternatywa dla ciężkich butów high-top. W związku z rosnącym zainteresowaniem, trzech właścicieli sklepów ze sneakersami z Baltimore spotkało się z Nike, aby przedyskutować możliwość wyprodukowania ekskluzywnych Air Force 1 dla ich sklepów. Odważne posunięcie, które zaowocowało sukcesem. W ten sposób narodziły się zarówno wspólne sneakersy jak i limitowane edycje, które sprawiły, że Air Force 1 stały się amerykańskim must havem.

AF 1 zostały wycofane z produkcji w ’84 roku, ale ponieważ był to najświeższy model, ludzie wciąż nie byli nim nasyceni i… chcieli więcej. Sneakerheadzi zaczęli dostosowywać je do swoich potrzeb, aby stworzyć nowe ekskluzywne i niepowtarzalne egzemplarze, co dało początek trendu na customizację sneakersów. Popyt na ten model finalnie był tak duży, że Nike w końcu się ugięło i przywróciło je w 86 roku (system działa!), po raz pierwszy w historii odświeżając jakiś ze swoich retro projektów.

Design Air Force 1

Siateczkowy panel na bocznej ścianie AF1 był podstawą od samego początku, ale został usunięty w ’90, pozwalając tym sneakersom osiągnąć jego najbardziej ikoniczną formę w postaci sportowej, skórzanej cholewki. Biało-biały kolor air forców 1 został wprowadzony po raz pierwszy na początku lat 90-tych (nie wiadomo kiedy dokładnie), wznosząc te kicksy na zupełnie nowy poziom. Biało-biały wariat był wówczas tak rozchwytywany, że Nike zaczęło ograniczać dostawy, a nawet sklepy, w których mógł być sprzedawany. Strategia, która jest używana do dziś – skuteczna, choć frustrująca dla sneakerheadów.

Nike Air Force 1 i ich miejsce w subkulturze hip-hopowej

Za kolebkę sukcesu butów Nike Air Force 1 uważa się Nowy Jork, a konkretniej – Harlem. To właśnie ulica i słynne „block parties” – imprezy organizowane nie w domu, a na koszykarskich boiskach – rozsławiły to obuwie na cały świat. Tam narodził się streetwearowy styl, którego jednym z elementów charakterystycznych były kicksy. A od ulicy już niedaleko do kultury hip-hopu, której przedstawiciele chętnie nie tylko pojawiali się w Air Force’ach, lecz także pisali na ich temat piosenki. Jak np. Nelly, który w 2002 roku wypuścił kawałek „Air Force Ones”, którego grania odmawiały zresztą wszystkie stacje muzyczne, twierdząc, że to reklama. Z kolei na 25-lecie wydania legendarnych sneakersów numer na ich temat nagrali KRS-One, Kanye West, Nas i Rakim. Piosenka nosi tytuł „Classic”, co chyba jest najlepszym słowem podsumowującym ten model butów.

Najlepiej sprzedające się buty w historii Nike dostępne na distance.pl

Nike Air Force 1 jest najlepiej sprzedającym się modelem sneakersów w historii. Według statystyk udostępnionych w 2017 roku, z okazji 35-lecia AF1, jego sprzedaż dała marce Nike 28 miliardów dolarów. Przez prawie cztery dekady na rynek zostało wypuszczonych ponad 2 tysiące wariantów Air Force 1. Najbardziej godną uwagi była ta wydana w 2007 r., na 25-lecie istnienia AF1. Były one uszyte ręcznie we Włoszech oraz wykonane ze skóry krokodyla lub anakondy. Cena takiej przyjemności to – bagatela – 2 tys. dolarów. Inne warte odnotowania to kolekcja The Ten, czyli kolaboracja Nike z projektantem Virgilem Ablohem, dyrektora domu modowego Off-White, a także współpraca amerykańskiego producenta z raperem Travisem Scottem.

Dziś te kultowe buty znajdziesz na distance.pl.